Saturn Fitness - Klub Fitness Poznań Malta

POZNAŃ MALTA

NEWSY - BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Ważne i mniej ważne informacje z życia klubu, którymi chcemy się z Wami podzielić.

  • Synergy Clinic regeneracja w sporcie

    2018-08-21

    Sen

    Niedostateczna realizacja potrzeby snu prowadzi nie tylko do złego samopoczucia i pogorszenia funkcji poznawczych kolejnego dnia, ale jeśli jest stanem częstym, ma również szereg niekorzystnych następstw zdrowotnych. Badania epidemiologiczne wykazały, że zbyt krótki czas snu (<6 h/d) i zła jakość snu są istotnymi czynnikami ryzyka zachorowania na cukrzycę, zaburzenia metaboliczne, otyłość, nadciśnienie tętnicze, depresję, pogarszają odporność immunologiczną oraz zwiększają ogólny wskaźnik śmiertelności.4-7 Zbyt długi czas snu (>9 h/d) również jest powodem do niepokoju. Stan taki wiąże się ze zwiększonym ryzykiem chorób układu sercowo-naczyniowego, udaru mózgu, cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego i otyłości[1].

     

    Pomoc w regulacji snu i w dopasowaniu swojej diety, trybu życia, aktywności sportowej i chorób do właściwego gospodarowania czasem na snem może udzielić lekarz w porozumieniu z dietetykiem i osobą która posiada wykształcenie z poziomu aktywności fizycznej, jeśli takowa pojawia się w ciągu dnia.

     

    Odpoczynek

    Obowiązki w pracy, w domu, goniące terminy i cała kolekcja innych spraw powodują, że dzisiaj wielu ludzi ma kłopot z wypoczywaniem i relaksem. W nadziei na znalezienie sposobów pomocy takim osobom, zespół z Ohio State University (USA) przeanalizował nowe badania na temat wypoczywania i czerpania z niego zadowolenia. W pracy opublikowanej na łamach pisma „Current Opinion in Psychology” badacze podają trzy proste porady.

     

    Po pierwsze, dobrze, aby planowanie relaksu było raczej luźne. Ścisłe określanie czasu przeznaczonego na zabawę sprawia, że przynosi ona mniej radości. Określanie np. godziny rozpoczęcia i zakończenia zaburza naturalność i spontaniczność relaksu. „W momencie, kiedy nałożymy ścisłe ograniczenia na zabawę, okradamy się z części radości” - mówi autorka badania prof. Selin Malkoc. Jeśli ktoś już potrzebuje taki czas zaplanować, lepiej, by zrobił to mniej restrykcyjnie - na przykład, że zrobi coś po pracy, a nie o godz. 6.00.

     

    Lepiej też unikać gwałtownego zakończenia zabawy. Nie warto więc planować nowych zajęć zaraz po niej, nawet jeśli są one przyjemne. "Zawsze się wtedy patrzy na zegarek z poczuciem braku czasu na radość. Powoduje to strach przed końcem wypoczynku i koniecznością rozpoczęcia kolejnej czynności czekającej w kalendarzu" - mówi autorka pracy. W jednym z badań jego uczestnicy oczekiwali np., że masaż będzie mniej przyjemny, jeśli odbędzie się przed spotkaniem z przyjaciółmi.

     

    Trzeci sposób to koncentracja na chwili obecnej. Naukowcy twierdzą bowiem, że nawet jeśli nie ma presji czasowej, to sama wiedza o późniejszych aktywnościach może zmniejszyć radość z zabawy. „Nasz umysł przeskakuje do następnego wydarzenia - mówi prof. Malkoc. - To, co robimy w danym momencie, może być postrzegane jako czas przejściowy do następnego wydarzenia, a nie zabawa sama w sobie". Ilustruje to jeden z uwzględnionych w publikacji projektów, którego uczestnicy byli mniej zadowoleni z oglądania komedii, kiedy wiedzieli, że będą potem oglądali inny film. „Kluczem do zadowolenia z wypoczynku i zabawy jest koncentracja na danej chwili, tak jak to tylko jest możliwe. Warto być spontanicznym i nie żyć według kalendarza” - mówi prof. Malkoc.[2]